Friday, June 29, 2012

Prezentul la timpul trecut


De unde vine valoarea asta a trecutului? Ce-l face atât de preţios şi de lăudat? Ce-i face pe oameni să privească mereu înapoi? Sunt înclinată să cred că slăbiciunea şi limitarea lor. Pe de altă parte ar trebui să fie irepetabilitatea trecutului. Faptul că amintirile nu pot exista decât în mintea şi trecutul omului, arată clar limitarea lui, … şi asta doar pentru că sunt irepetabile. Toată valoarea lor constă în faptul că nu pot fi trăite din nou, nici măcar imitate. Însă, la sfârşitul vieţii, toată existenţa unei persoane este trecut, totul A FOST la fel de palpitant şi ESTE la fel de preţios.

Nu toate întâmplările sunt asemănătoare, nu toate au aceeaşi intensitate, dar unele, pentru că au trecut, pentru că au devenit amintiri, pentru că sunt irepetabile, devin implicit mai valoroase decât cele care nu s-au petrecut încă şi care sunt poate mult mai semnificative, dar slăbiciunea omului îl face să iubească amintirile şi să se teamă mereu de viitor.

Vorbeam de mine, însă am pus totul pe seama “omului” ca să nu fiu singura capturată în afirmaţiile mele. Mă bucur că am găsit o explicaţie pentru continua mea fugă în trecut. Totdeauna mi-e ciudă că s-a terminat, mi-e teamă de ce va începe şi mă lupt cu mijlocul evenimentelor, mă lupt pentru că vreau să devină amintiri care să-mi înfrumuseţeze mai mult trecutul.

Oricum aş privi această problemă, mereu mă nasc şi mor, mor şi mă nasc invincibil mai înfrântă de propriile-mi nădejdi, înzecit mai încrezătoare în trecut şi în amintiri ce-mi bântuie viaţa în melancolice vânturi de toamnă au miros de must.

Ironic e că întâmplările dureroase au o altă semnificaţie odată ce au căpătat statutul de amintiri; tot ce m-a umilit şi m-a îngenunchiat devine un lucru la care revin mereu, sperând că pot învăţa ceva în plus pentru a face alte greşeli. Astfel, trecutul este nu numai depozitul dosarelor unei existenţe, ci şi un veşnic reper pentru viitor.

Ce e şi mai uimitor este că valoarea amintirilor nu e mereu aceeaşi. Se schimbă în funcţie de cum evaluez lucrurile mai târziu. E aşa nedrept pentru ele să fie judecate de mai multe ori de acelaşi judecător care încă nu ştie că mereu va aprecia trecutul altfel, până atunci când a trăit toate întâmplările şi e cazul să dea fiecăreia preţul cuvenit.

Apoi, mai sunt regretele care nu au fost de la început aşa. Unele s-au născut din dorinţă, din curiozitate, iar altele din simplul fapt că s-au petrecut. Însă ambele sunt regretabile pentru că au izvorât din greşeală sau din neatenţie. Totuşi, trebuie să iau bune şi rele, venerate şi regretate, să le iscălesc cu numele şi responsabilitatea mea.

Până la urmă nu e nicio diferenţă între trecut şi neconsumat, pentru că ambele sunt una, pentru că am plâns, am râs şi voi face aceleaşi lucruri şi de acum înainte. Adevărata valoare a trecutului constă în capacitatea mea de a-l cerne. Amintirile regretate le pun de-o parte, le încui într-un sertar pe care niciodată nu-l voi deschide de bunăvoie. Întâmplările indiferente, care nu mi-au stârnit niciun fel de dorinţă, ori le-am şi uitat ori nici nu le-am reţinut. Eliminându-le pe acestea, nu-mi rămân decât cele care merită într-adevăr să fie salvate, amintirile care fac trecutul aşa popular. Datorită lor îmi consider viaţa valoroasă şi doar pentru ele a meritat să trăiesc. (28 aprilie 1999)

No comments:

Post a Comment